Friday, November 26, 2010

Menepuk Dulang Akhirnya Terpercik ke Muka Sendiri

"...Begitulah pengajaran yang boleh kita belajar disini. Kadang berlaku persaingan keji oleh kononnya satu pertubuhan dakwah terhadap pertubuhan dakwah yang lain, sanggup melakukan apa sahaja usaha untuk mematikan dan menghalang perkembangan pertubuhan yang lain.

Ia bukan kerana merebut harta dunia, tetapi dengki melihat pertubuhan lain lebih maju, berkembangan dan diberkati oleh Allah dari pertubuhnnya. Lalu ia melakukan berbagai ikhtiar untuk mensabotaj kerja-kerja dakwah yang dilakukan oleh kumpulan lain. Ini akhlak pendokong dakwah yang mewarisi akhlak datuk mereka Qabil...."

Assalamualaikum Warahmatullah Wabarakaatuh

Aku terbaca artikel yang mempunyai petikan di atas dalam sebuah blog pemimpin gerakan dakwah di Malaysia. Aku tak faham apa yang dimaksudkan olehnya. Komen aku bahawa penulis blog itu kiranya bingung dengan dirinya sendiri. Tak pasal-pasal dia kata ada pertubuhan dakwah lain bersaing dengannya.

Kemudian dia tuduh pertubuhan yang bersaing dalam alam fantasinya itu cuba mematikan dan menghalang perkembangan pertubuhannya.

Dia berperasangka orang lain sanggup lakukan apa sahaja dan dengki kepadanya....

Kemudian dia tuduh lagi ada pertubuhan dakwah lain mensabotaj kerja-kerja dakwah yang dilakukan oleh kumpulannya.

Tak pasal-pasal pula dia kata pertubuhan lain itu mewarisi sifat Qabil.

Aduh! aku cari melalui search dalam ROS adakah pertubuhan begitu. Jawapannya macam tiada. Aku tanya gerakan Islam yang lebih lama berdakwah, dia kate tak de kerje aku nak matikan pertubuhan dakwah lain. Cari dalam surat kabor tak de. hampir semua laman web, FB dan Blog aku cari kalau ade yang buat demikian tidak aku jumpe.

Ini sakit mental namanya. Memang aku tak jumpe berita pertubuhan dakwah nak matikan ke, sabotaj ke pertubuhan dakwah lain... Sakit orang tu...

Maafkan aku... Ini fitnah terbuka dibuat oleh penulis dalam blog terbukanya itu. Ikut sedap dia. Kalau aku tak komen dia terus kurang ajar...Semua orang baca. Dia buat macam Touch and Go. Timbulkan curiga, BUKAN AKHLAQ ISLAM.

Tuduh tanpa sebut siapa, bawa kisah dalam quraan macam berdalil dan berhujjah lagaknya.. Dia tak belajar adab mendakwa, adab membukti, adab bersaksi...Kena anta dia belajar UIA, baru dia reti...Karpal Singh lagi pandai "mendakwa" walau tak pernah belajar Mesir. Betul aku cakap...Kau tak percaya ke ilmu Karpal Singh tu dalam bab undang-undang?

Lepas tu nanti dia kata: "saya tidak bermaksud..." atau "..saya tak kata..." Dia puas bila dapat simpati "tak tentu pasal"

Hormatlah sedikit perjuangan PAS yang dah memberi kesan kepada suasana politik tanah air..Hormatlah Ust Asyaari yang berjaya menukar aurat wanita Melayu, Hormatlah ABIM yang pernah bawa fikrah Hasan AlBanna dalam suasana kampus awal 70an.

Hormatlah Tabligh yang berjaya memberi suntikan solat berjemaah di masjid/surau, Hormatlah Ust Dahlan yang berjaya tarbiyyah sejumlah besar pendakwah.

Hormatlah JIM dan ikram yang berjaya menyuntik fikrah dan tarbiyyah Hasan Albanna dalam tahun-tahun 80an. Hormatlah kumpulan zikir/wirid/torekat yang menyentuh di majlis-majlis zikir. Hormatilah gerakan salaf yang sentiasa ikat kita dengan al-quraan dan sunnah. Mereka tidak saling membunuh walau berbeza pendapat

Ini baru setahun jagong dah medabik kata, kita pertubuhan dakwah nak mematikan dan menghalang dia. Ini akhlaq apa ni, sakit org tu, aku yakin...Baik minta orang kanan dia hantar ke hospital

Kena Ajar Jangan tak Ajar

Wassalam